Tuesday, July 8, 2008

pippi på frukost

I lördags innan vi tog bilen upp til Örebro hade vi en händelserik frukost. Vi satt i godan ro vid bordet och läste tidningen och smuttade på vårat kaffe och allt nu vad vi åt för något. Helt plötsligt hör vi båda ett skumt ljud. Ett ljud man inte ska höra inne. Nästan som ett flaxande... och i ögonvrån såg jag något komma in i köket i takhöjd... Mycket riktigt, det var något flaxande. Nämligen en liten fågel som hade irrat sig in genom ytterdörren och nu var fast under vårat tak och var väldigt uppskrämd och förvirrad. Vi flyger upp ur stolarna och tittar på varann med samma frågande uttryck på varandra: Vad gör vi nu?! - Stäng dörrarna, ropar jag och börjar springa runt för att stänga dörrarna till sovrummet, kontoret osv. Ska man ha en fågel inne är det väl ändå bäst att spärra av så den inte flyger in i varenda rum och eventuellt bajsar ner... Niclas efter och hjälper till. Sen börjar vi springa runt och öppna de fönster som nu går att öppna... vi kan nämligen inte öppna alla våra fönster. Fågeln hittar vår jättestora fikus i vardagsrummet och verkar tro han kommit ut igen för han sätter sig där en stund och verkar väldigt lugn men får sedan fart när jag närmar mig... Sen då? Vi går ut på trappen och gör upp en snabb taktik: Niclas stannar ute och jag går in igen med sopborsten för att mota ut den stackars pippin ur något av fönstrerna eller ytterdörren. Jag får se något jag inte trodde en fågel kunde göra! Den sitter i köket vid ett av fönsterna, det som faktiskt går att öppna men som vi glömt bort att öppna helt så det är spärrat så det bara är en liten glipa som är öppen, som inte pippin kommer genom. Den sitter inte på fötterna så där som fåglar gör utan på nåt vis på stjärten med benen utspärrade och den sitter och flåsar... det ser helt klart ut som något en tecknad fågel skulle göra! Jag vill ju nu få upp det lilla fönstret så den kan flyga ut men den blir ju så klart jätterädd när jag närmar mig och börjar attackera ett annat fönster, men jag får upp fönstret och lyckas mota ut den lilla pippin till sin kompis som sitter på utsidan och kvittrar (fågeln vi har inne verkar kvittra tillbaka, undrar vad de sa till varann?). Puh! Och det ska vara stillsamt att bo på landet?

Detta hände en gång innan vi helt hade flyttat in också, då vi var hit med grejer och en fågel flög in i garaget och vägrade först att hitta ut...

No comments: