Saturday, March 7, 2009

hushållsnära tjänster

Nu är hela övervåningen städad och ren! Bara nere kvar... men det sparar jag nog till Niclas, visst är jag generös? Runt vår stora fikus har det varit drivor med blad under en tid. Man sopar och ner kommer nya. efter lite närmare undersökning verkar den fått någon slags ohyra! Men efter tips av svärmor hag jag köpt några slags tabletter som jag stoppat ner i jorden och det verkar hjälpa! Fikusen ser friskare ut på något vis och inga drivor av blad! Jippi! Vore synd om den kolade av då den funnits i huset sen början, arvegods kan man väl kalla det då?
Efter en ångestladdad stund har jag klippt i mina dyraste gardiner... de var alldeles för långa och nu har de hängt med proviserad uppfållning alldeles för länge tyckte jag så nu var det dags. När vi bodde i lägenheten var de lagom men där hade vi mycket högre i tak och fönstren var nog större också och satt hägre upp eller nåt sånt för som sagt, där behövdes de inte läggas upp. Nu har jag nog tagit av 30 cm! Men efter klipp och sedan sytt ihop och de hänger uppe igen på sin stång så ser det mycket bättre ut än förut. Jag köpte de på Liseberg julmarknad för två år sedan av en samisk konstnär (jag vet iofs inte om hon är same men hon gör samisk konst...) När jag såg henne grejer blev jag alldeles förälskad och kunde köpa massor av henne men konst är ibland dyyyrt. Hon gör jättehäftiga lampr av torkad renskinn bl a. Jag köpte mig i alla fall gardiner med tryck, solen.







Fina!







Längst ner på gardinerna sitter hennes logga och namn: Annica Waara. Så snygg logga tycker jag!


Förra julen gick jag in i hennes lappkåta igen och det blev några kort av hennes alster, hade gärna köpt riktiga tavlor men de är riktigt dyra och det får jag nog fundera över ett par år, minst, om jag ska lägga så mycket pengar på det...



Ett av korten jag köpte. Ska fixa snygga ramar och hänga upp nån gång...
Varför gillar jag allt detta samiska då? Det har väl att göra med att mamma är född och uppvuxen i Lappland och jag har spenderat många somrar bland myggen i riktiga norrland...

No comments: