Saturday, March 7, 2009

trip to memory lane...

Jag kunde inte riktigt nedervåningen vara så jag har städat lite där med... Det s k hobbyrummet är fortfarande fullt med lådor och annat sen vi flyttade hit. Vi har stora planer till våren att få ordning. Men för att få ordning där krävs först ett bra hyllsystem i garaget. Det är några lådor som är proppade med barnböcker från både mig och från Niclas, hämtade mina saker från mamma och pappa förra sommaren. Bland de grejerna fanns dessa:

Det är original från Lars Mortimer som han ritat till mig. När jag var i tioårsåldern öppnade nämligen han och hans fru Ulla en gnuttfabrik utanför Alfta, där jag är uppvuxen. Jag älskade detta ställe! De hade en hel gnuttby där gammelgnutten pratade med besökare som gick förbi och så själva gnuttfabriken då. Hyllor fulla med gnuttar och deras vänner! Jag var rätt gnutt-tokig som barn... Lars satt där och alla barn fick en bild ritad till sig. Jag har fyra stycken så jag har varit minst fyra gånger i gnuttfabriken innan den lades ner. Jag har kvar min gamla gosegnutt också, och hästen Tuva. Jag har ägt både gnuttormar, gnuttmaskar och allt vad de hette men tyvärr vet jag inte vart de tagit vägen. Gnutten ser rätt tilltygad ut då jag och min kusin, Daniel, lekte rätt hårt med dem när vi träffades...
Skrattgutten och Tuva, jag var rädd och Tuva, hon är fortfarande lika fin som när jag fick henne. Gnutten har däremot fått några åkturer i tvättmaskinen tror jag...

3 comments:

Thomas said...

Jag hade också en bild från Lars, men jag har ingen aning om vart den är. Skrattgnutten hade jag också, liksom orm och nån som hette mysak har jag för mig. Den va ett huve typ och platt kropp med ett par händer. Finns gnuttfabriken kvar?? Finns gnuttarna kvar?? eller har de försvunnit från jordens yta.

Maria said...

Åååhh gnuttarna! barndomsminnena ramlar över en. :D

LauraM said...

Hei!

Jeg er en norsk jente, som fikk en gnuttarna-nalle når jeg var baby. Den har fulgt meg gjennom hele livet (jeg er nå 22 år) Min gnutt har hele livet hatt navnet "Putte", og jeg visste ikke at han var en serietidning-figur før nå. Om du noen gang skulle selge din gnuttarna-nalle, er jeg veldig interessert i å kjøpe den. En kompis til min "Putte" hadde vært koselig:)

Mvh
Laura
laura_martinussen@hotmail.com