Saturday, February 7, 2009

Förberedelser

Så var det dags igen för årets happening som bänkar svenska folket framför TV:n under ett par veckor... eller ja, lördagskvällarna ialla fall. Jag menar naturligtvis the Melodifestival! Så har hälsingarna fått nån slags hybris efter Körslaget och alla sitter redo i hälsingeskogarna redo att rösta så telia kollapsar... jooo Nina Söööööderqvist ska ju vara med! Jajamen, och Lina Heeeeedlund är ju med i Alcazar... (Nina från Alfta och Lina från Bollnäs) Oj oj nu måste vi rösta. Själv röstar jag på om jag gillar låten. Men kommer man från ett litet ställe är det skitisamma om låten är bra, -Vi har ju för f-n gått på samma gymnasieskola... öööhh... Jaja... rösta på vad ni vill men kom igen... rösta på nåt som låter bra! Visst, är Nina bäst ska hon vinna också, men inte bara för hon har hela Hälsingland bakom sig som smsar så de vrickar tummarna... Så, fick jag sagt det också.

Vi är det gamla vanliga gänget som ska samlas hemma hos oss för att se spektaklet. Vi ska ha tapasknytis. Vi är tre par och vi har tre olika saker var med oss, så om jag förtjänar mitt mattebetyg så räknar jag ihop till att det blir nio spännande rätter att mumsa på!

Jag har gjort en champinjonsallad (tack för recept, Maria!) gjort på skivade råa champinjoner, olja och vinäger, det ska vara dijonsenap men jag tog hederliga grova Johnnys... och sen persilja men de har inte persilja när jag handlade igår så jag tog en kruka basilika istället! Tänkte att svamp och basilika är gott så det blir nog bra. Så ska jag göra vitlökstomater: ta ett gäng tomater och dela på längden. Lägg dem i en ugnsform med timjankvistar och vitlöksklyftor (med skalet kvar), ringla över olivolja. Rosta i 220 grader i en ca 40-45 minuter. Salta och peppra och tryck ut vitlöken på tomaterna när det är dags att äta! Låter ju hur gott som helst! Har aldrig gjort det förut... Så blir det en enkel rätt också... klyftpotatisar...

Nu slappar jag framför TV:n innan gästerna kommer och kollar på gamla hederliga Meningen med livet med Monty Python (TV4 film). Naaaaaajs...

2 comments:

Thomas said...

Jag håller absolut med dig. Det jag menade va att det vore roligt om hon kom till final om låten är bra. Men en dålig låt som det nu va så har hon inget där att göra. Jag vägrar rösta i melodifestivalen btw, inte min kopp te direkt :)

Unknown said...

Åh så gott det blev! Jag smakade alla rätter utom en (det blir åtta va?) och allt var supergott. Omelett, räkor, fetaost i ugn, tomat/olivsallad, oliver... Massa mums! Tur att melodifestivalen kommer varje år så vi har en anledning att ses :D / En i det gamla vanliga gänget