Sunday, December 7, 2008

bullmamma

Jag kommer tydligen bli en riktig bullmamma... enligt familjen... men jag brås ju på min egen mamma så det är väl inte så konstigt...? Mamma bakade rätt mycket när vi var små. Vi hade inte så ofta köpebröd som frukostbröd, som alla adnra hade: skogaholmslimpa. Vi hade inte röd saft som smakade jordgubb eller gul saft som smakade apelsin. Vi hade svartvinbärssaft, hemgjord så klart. Men jag var avundsjuk på kompisarna som hade skogaholmslimpa och gul saft! Knäpp som man är när man är liten uppskattar man inte det man har... nu tänker jag att vilken tur jag hade som hade en mamma (och pappa med för den delen) som bakade, gjorde saft, sylt och annat hemgjort åt mig och mina bröder. Så det är väl därför jag blivit sån också... speciellt nu när vi flyttat till eget hus och man ser möjligheterna med egen trädgård, kunna odla själv, större kök att baka i osv... Så blir jag en bullmamma så blir jag stolt för det betyder att jag försöker ge det mina föräldrar gav mig. Hemmagjort med kärlek.

Ugnen håller precis på att svalna efter morgonens bak: finska pinnar, hallongrottor och brysselkex. det är ju så otroligt enkla kakor att baka. Samma deg, bara lite olika utformning.

200 gram smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4½-5 dl vetemjöl

Vispa alltihopa till en smulig deg med elvisp (eller använd matberedare som jag när elvispen är död...). Tryck ihop degen med händerna och ta upp på mjölat bakbord.
Brysselkex
Färga strösocker i valfri färg (klassisk röd gjorde jag). Rulla en bit av degen så det blir en längd tjock som ett kvastskaft ungefär. Rulla längden i sockret och låt stå i ca 2 timmar i kylen. Ta sedan fram och skäri ca 1 sm tjocka skivor, lägg på plåt och grädda i 175 grader i 8-10 minuter.
Finska pinnar
Finhacka mandel, ta fram pärlsocker. Rulla delar av degen till fingertjocka längder. Pensla med äggvita, strö på mandel och pärlsocker. Skär längderna i ca 4 cm långa bitar. Grädda i 175 grader i ca 8-10 minuter.
Hallongrottor
dessa kan man göra små eller stora. Idag blev det stora. Ta fram bullformar och ställ ut på en plåt. Dela degen i bitar och tryck ner i formarna, tryck ett hål i varje med ett finger. Fyll hålet med hallonsylt eller annan sylt går ju också bra... Grädda i 175 grader i ca 12 minuter.

Vänta på gäster...

7 comments:

Maria said...

Ja du gumman, du kommer bli en fantastisk bullmamma! Tycker redan du är på god väg.

Ses snart! :D

Anonymous said...

Du är ju redan en bullmamma vol 2.

Jag minns bara att vi hade svartvinbärssaft (alltid för syrlig) och hallonsaft (som vi skulle spara på) Gillade också köpesaft bättre. Minns däremot inte vem som bjöd på det. Hemma hade vi tekakor eller glödhoppor alt sport-extralimpa som man mumsade med edamerost och oboy. (jisses vad jag åt dolt socker) Men din mammas limpa var ju klart godast.

Klart du ska bada om du har feber. Det är ju hur skönt som helst att bubbla när man fryser. Varför skulle det vara farligt? I´m alive...

AnnaLena said...

Nej det ÄR inte farligt, det KAN vara farligt eftersom feber är förhöjd kroppstemperatur och ett varmt bad höjer den ännu mer. Har man svagt hjärta (vilket man oftast inte vet förrän det händer nåt) kan det bli galet. Om inte annat så är det onödig påfrestning för kroppen att höja tempen ännu mer.

fröken fräken. said...

är du gravid?
säg inte att jag har missat det!
kram

Anonymous said...

VA? I så fall vill jag också få veta...

kajsamaria said...

inte vad jag vet! oj... var det för jag skrev om bullmamma... nononononono... jag kommer kanske bli en bullmamma.. senare! :D

fröken fräken. said...

ah! okej