Tuesday, December 16, 2008

tvättäkta

Alla har någon gång bott i en lägenhet. Med lägenhet följer, oftast, att man får gå till en tvättstuga när man ska tvätta. Oftast måste man boka upp en hel kväll efter jobb/studier eller en för- eller eftermiddag på helgen så tvättar man av den överfulla tvättkorgen, torkar, viker och in i garderoben igen. Vissa ställen där jag bott har det varit svårt att få tag i tvättid så när man glömt bort att boka eller missar sin bokade tid förbannar man sig för misstaget...

Den längsta vägen till en tvättstuga hade jag när jag, AK och Zac bodde i Berlin och vi var tvungen att åka spårvagn med vår tvätt till en tvätt-o-mat... snacka om att boka upp hela sin dag till tvätt... Det var jag och AK som skötte den sysslan då Zac jobbade hela dagarna... Med oss hade vi yatzy, kortlek och annat tidsfördriv då vi satt p åtvättmaskinerna och väntade på vår tvätt...

När vi nu flyttade till hus kände både jag och Niclas att det skulle bli såååå skönt med egen tvättstuga, inga tider att passa, inga "stulna" tider... inga saker som bara försvann (torktumlaren som åt strumpor eller finns det en galen granne överallt som snor en strumpa för att jäklas...?) Men att ha egen tvättstuga är inte så himla ball... det gör en mera lat skulle jag vilja säga... För nu behöver man ju inte ta ner tvätten från linorna på en gång... man behöver inte vika in det i garderoben för det hänger ju så bra... osv... Ungefär en gång i månaden säger vi att vi måste bli bättre att rensa i tvättstugan men nada händer... nu har jag just vikt undan ett berg av tröjor, strumpor och allt man har i klädväg och lovar mig själv igen för denna månaden... måste bli bättre att ta undan i tvättstugan...

4 comments:

Thomas said...

Vi har nånting som äter strumpor, vi vet inte vad det är men nåt är de:D Trodde det skulle försvinna när vi fick egen tvättmaskin men ICKE!!! Undrar om det är nåt man får hacka i sig bara...

Unknown said...

Ja, jag ska nog inte klaga på att jag måste gå utanför dörren nu för att komma tillt vättstugan, det var ju liiiite längre i Berlin. Men där fick man ju iofs känna sig duktig när man hjälpte hopplösa tyskar som uppenbarligen aldrig satt sin fot i en tvättstuga förut!

kajsamaria said...

thomas: fast vi inte har torktumlare så verkar nån ta strumpor här också... man borde satsa på att köpa likadan strumpor jämt så märker man inte om det försvinner några :D

AK: ja det var fascinerande vad många som frågade oss om hjälp de gångerna vi tvättade... vi måste sett tvättproffsiga ut med vårt yatzy :D

Maria said...

Jag brukade vara riktigt duktig att vika och hänga in tvätten när den var torr.
Sen gick torkställningen sönder, fick tejpa ihop den och nu kan jag inte vika ihop den och den får inte plats i garderoben längre.
Så nu känns det inte så viktigt att ta bort tvätten eftersom ställningen står där lik förbannat...