Thursday, December 4, 2008

mmm...mys!

En jättebra grej med vårt hus är att vi har öppen spis. Jag låg i soffan och huttrade så fick jag snilleblixten att tända en brasa så jag slipper vara frusen. Häpp! Varmt och skööööönt...

I huset jag växte upp hade vi också öppen spis. Den var i källaren i vår gillestuga. Där brukade mamma tända brasor på höst- och vinterkvällarna som höll en varm och gjorde TV-kvällen ännu mysigare. Ibland grillade vi korv där nere i källaren. Det är ett mysigt minne. Mamma gjorde i ordning en bricka fullt med korv, bröd, ketchup och senap (som jag inte åt då men har lärt mig nu!). Jag satt helst på golvet framför brasan och åt. På julafton var alltid brasan i gång. I år kommer också elden att brinna på julafton fast inte i huset jag växte upp i utan här hemma hos mig och Niclas. Välkommen mamma och pappa!

2 comments:

Anonymous said...

Låter jättemysigt, gullfia min! I det hus vi bor nu är det så varmt att vi inte bryr oss om öppna spisen. Jo jag ställer värmeljus där, så blir det minibrasa. mest ögonfägnad!
Vi kommer snart nu, men vore bra om ni kunde fixa snö! Theo älskar snön, utom när han får snö-kulor mellan tårna! Vi har minus 10 ikväll och vacker vit fluffig snö!
Kram Mammut

Maria said...

ja visst är det mysigt med öppen spis. Har också många barndomsminne framför en sån med en korv på grillpinne i handen.

Det står högt upp på önskelistan när jag börjar leta hus.