Sunday, December 14, 2008

rimma julskinka

Skinka - linka det var det jag kom på som rim... Tur jag inte ska ge bort någon skinka i julklapp... Men man ska ju rimma julskinkan, om man köper den färsk... och det höll vi på att göra.

Vi har en gårdsbutik här där jag bor och vi bestämde oss för att köpa julskinka från dem. Häpp, det gick ju jättebra att ringa... sämre gick det att beställa... Tanten jag pratade med verkade lite förvirrad och lurade (ja, jag var nog lite förvirrad med) på mig en färsk julskinka! Några dagar senare och Niclas hade konsulterat med sin mamma så fick vi veta att nej, nej, ni skulle tagit rimmad för nu måste vi salta den själv. Hoppsan... Jaha, tänkte vi och tänkte att vi får väl rimma själv då! Efter letat recept och hur man gör på nätet (verkar väldigt krångligt btw...) åkte vi till butiken igår för att att hämta vår grisdel... Väl där fick vi ångest för vi skulle göra detta jobb själva... men som tur var såg tjejen bakom disken vårt misstag och erbjöd att behålla skinkan och rimma den åt oss. Jag sa nervöst flera gånger - Jag missuppfattade hon jag pratade med i telefon... Nemas problemas, tyckte tjejen och sa att vi kan hämta skinkan den 22 istället! Tack o bock sa vi och köpte en karta med ägg istället. Puh!

4 comments:

Thomas said...

Vilken tur att ni kom på det för mjölkfritt är ju ingen höjdare...Vi måste absolut baka nåt ihop när vi träffas, då kan AnnaLena och Niclas dricka öl medans dom väntar:-)...Saffranet beställer jag från http://borgebykryddgard.jetshop.se/sen finns det en flik som heter saffran och vanilj och där beställer jag HELA STRÅN, frakten är dyr dock så jag brukar passa på när jag ska ha andra kryddor också. Men ni som bor i götet kanske kan få tag hel saffran i nån butik. Jag ska skriva av receptet på saffranskoncentratet åt dig...Vi går som två småungar vi runt paketet och gnuggar händerna, AnnaLena hade tänkt föreslagit i helgen att vi skulle öppna de men hon hejdade sig....Tack för det,det värmer att en av AnnaLenas bästa kompisar uppskattar att man ställer upp och "tar hand om" henne. Jag ser det som en självklarhet, vilken idiot skulle jag vara om jag inte gjorde det. Kram på dig

Thomas said...

Ja de är bra att du får in Niclas på riktig korv:)) Jag Var på gästis i Alfta och åt julbord med jobbet och där var det INTE tillmans, smakade inte alls gott:(

Anonymous said...

Vi har köpt en skinka från Järvsö lantkök. Ingen aning om hur den smakar, men den var väldans dyr och typ ekologisk. Hoppas bara att grisen varit glad.
Ska också testa tillmans prinskorv. Deras mat brukar vara bäst.

AnnaLena said...

Pinka, slinka, vinka, kinka.... jag kan komma på massor av rim! ;o)